Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Kindle Select Program door Amazon.com

Om deze week af te sluiten – en ook het hele publicatiehoofdstuk, had ik graag nog even wat licht geworpen op het Kindle Select Program van Amazon.

 

KDP Select is een programma dat beschikbaar is voor alle auteurs die bereid zijn Amazon exclusieve rechten te verlenen om hun ebook alleen via de Kindle winkel te verkopen.

 

Door ermee in te stemmen het digitale bestand van hun boek niet via andere winkels te verkopen, krijgen auteurs toegang tot een reeks promotiemiddelen – waarvan Kindle Unlimited de belangrijkste is – en de kans om hogere royalty’s te verdienen (in sommige gevallen, waarover later meer).

 

Het KDP Select programma duurt 90 dagen, waarna auteurs kunnen kiezen om uit het programma te stappen, of het automatisch te verlengen voor nog eens 90 dagen.

 

Terwijl digitale exemplaren van het boek alleen via Amazon verkocht mogen worden:

 

  • Een monster van 10% van het boek kan buiten de Kindle Store beschikbaar gesteld worden;
  • Gedrukte (of andere niet-digitale) versies kunnen elders verspreid worden; en
  • Exemplaren van het boek kunnen naar recensenten worden gemaild voor redactiedoeleinden.

 

Dus, een hoger percentage van de verkoop en extra hulpmiddelen voor boekmarketing: klinkt best goed, niet?

 

Waarom zou een auteur die dingen niet willen? 

Wel, de vraag of je Amazon exclusiviteit gunt of “breed gaat” is een voortdurend gespreksonderwerp onder zelfuitgevende auteurs, want beide opties komen met hun eigen sets voor- en nadelen. Het grootste en belangrijkste pro van inschrijven in Amazons Select programma is ongetwijfeld de toegang tot Kindle Unlimited. 

 

Kindle Unlimited (KU) is een “all-you-can-read” dienst die abonnees in staat stelt zoveel e-boeken te lezen als ze willen voor $ 9,99 per maand (als je denkt aan “Netflix voor boeken”, ben je volledig juist). 

 

Als auteurs zich inschrijven voor Amazons Select programma, worden hun boeken automatisch beschikbaar gemaakt voor lezers op KU.

 

Hier is hoe auteurs geld verdienen op Kindle Unlimited: aan het eind van elke maand wordt een Kindle Direct Publishing Global Fund bekend gemaakt. Dit fonds bepaalt hoeveel elke titel die op KU beschikbaar is zijn auteurs heeft opgeleverd. In januari 2022 bijvoorbeeld was het KDP Global Fund $ 24,7 miljoen.

 

Amazon bepaalt dan hoe dit geld verdeeld wordt tussen auteurs en uitgevers met een royalty per gelezen pagina – dus hoe meer pagina’s van je boeken door KU abonnees gelezen worden, hoe meer geld je staat te verdienen.

 

Dus stel dat een auteur een boek van 300 pagina’s in Kindle Unlimited heeft. In januari 2022 was de uitbetaling per pagina $ 0,0044, dus de auteur zal $ 1,32 verdiend hebben voor elke lezer die zijn titel leende en van kaft tot kaft las. (Dit is ongeacht de werkelijke winkelprijs van dat boek.)

 

Kindle Unlimited kan een geweldige bron zijn voor zelfpublicerende auteurs, afhankelijk van je genre. Maar het is niet de enige stimulans die Amazons Select programma auteurs biedt.

 

Kindle Countdown Deals

Gedurende een week om de 90 dagen hebben auteurs de mogelijkheid hun boek af te prijzen door het op een “countdown deal” te zetten. Auteurs blijven een royalty van 70% op de verlaagde prijs verdienen, zelfs als het onder de $ 2.99 geprijsd is. (Merk op dat auteurs die prijsacties voeren buiten Select om slechts 35% royalty’s verdienen op boeken die onder $ 2.99 geprijsd zijn.)

 

De nadelen van inschrijven in KDP Select

De voornaamste reden voor een auteur om breed te gaan is dat ze hun boek dan op zoveel e-retailers en bibliotheekdistributeurs kunnen zetten als ze willen, naast de verkoop en distributie via hun eigen auteurswebsite.

 

Hoewel Apple Books, Kobo, Barnes & Noble, en Google Play de belangrijkste “concurrenten” van Amazon zijn, zijn er letterlijk nog honderden andere e-retailers en ebook distributeurs over de hele wereld. Je kunt ze allemaal bekijken in onze complete gids voor ebook distributie.

 

Maar als deze andere distributeurs en detailhandelaars slechts minder dan 20% van de markt vertegenwoordigen, moet je dan echt de moeite nemen om breed te gaan, als je daardoor alle stimulansen mist die Amazons Select programma biedt om je exclusiviteit te behouden?

 

Hier zijn enkele redenen waarom je misschien wel wijd zou willen (of moet) gaan:

 

  • In sommige landen is Amazon niet zo dominant 
  • Je kunt een aanwezigheid opbouwen buiten Amazon (dat wispelturig kan zijn)
  • Je hebt de mogelijkheid om bestsellerlijsten te halen (buiten Amazon)

 

Op steeds meer locaties hebben wij ook dit abonnementsmodel. Een vast bedrag en onbeperkt kantoor gebruiken. 24/7 toegang en alle andere gemakken van onze volledig geautomatiseerde dienstverlening.

 

In Tilburg zijn er nog 2 plaatsen voor dit fantastische abonnementsmodel, maar de kans is groot dat wanneer je dit leest het niet meer beschikbaar is. Ja, ik schrijft vooruit. Het is nu zondagavond.

 

Maar goed nieuws! In Amsterdam wordt er nu gewerkt aan dit model. Met een beetje gelukt is dit in de loop van april ook beschikbaar.

 

Zo zijn wij de eerste Netflix voor kantoren in Nederland. Dat wil jij toch ook! Mail mij ff als je belangstelling hebt.

 

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 14 maart 2022