Hoe weet je of jouw idee waardevol is?
Als zelfstandige zorgprofessional ken je het wellicht. Je bent voor jezelf begonnen met een passie en met een plan. En je zult het wellicht ook herkennen dat je lampje op sommige momenten aanspringt. Als ondernemer ben je afhankelijk van deze momenten. Zeker omdat deze momenten cruciaal zijn om om te zetten in zakelijke uitvoeringen. Hoe het ook zij, elk idee heeft een levensduur. Op een gegeven moment zal een succes zijn of juist niet.
Als het niet werkt dan moet je weten wat het juiste moment is om het idee te laten gaan. Anders is het alsof je al je tijd en middelen in een bodemloze put stort. Natuurlijk kan je geen wonderen verwachten over nacht. Soms heb je doorzettingsvermogen nodig. Maar soms kan doorzettingsvermogen je verder op het verkeerde pad brengen. Het kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk hard tegen de muur aanbotst. We willen je graag helpen om dat te voorkomen. Daarom in deze blog een aantal tips die belangrijke kenmerken zijn in het herkennen van verkeerde ideeën.
1. Je passie raakt volledig verloren
Het vuur dat je voor een idee had brandt niet meer. Het lampje is uitgegaan Wat ooit als een passie begon, is geslonken tot het punt waar je alles ziet als lastige klusjes. Je weet niet of het nog wel zo leuk is om dit werk te blijven doen. Zeker niet als je kijkt naar de tijd dat het in beslag zal nemen om een blijvend succes te worden. Je kunt dan natuurlijk doorgaan en deze verloren passie negeren, maar het zal je geluk tot een einde brengen. Het zal je energie totaal verzwelgen, ook al heeft het ergens een potentieel om winstgevend te worden. Een belangrijke graadmeter of je idee levensvatbaar is.
2. De winstmarge is te laag
Lage winstmarges zorgen voor lage marges. Dit wordt nog problematischer als je te maken hebt met een zware “race naar de bodem” competitie als het gaat om prijzen. Je ziet dat de winstmarge te laag valt en je geen idee hebt hoe deze weer omhoog te halen. Misschien door te onderhandelen met potentiële leveranciers of door een ander deel van de kosten te verlagen. Je zult al snel voelen dat het niet meer de moeite waard is om het idee achterna te gaan.
Als je de winstmarge berekent, zorg ervoor dat je de nettowinstmarge berekent. Hier zie je de totale omzet met aftrek van de bedrijfskosten. Houd er rekening mee dat winstmarges per sector kunnen verschillen. Uiteraard kan je ook nog even kritisch kijken naar je bedrijfskosten en of je hierin nog kunt besparen. Bijvoorbeeld met één van de diensten van Flex4Medics.
3. Je kan je idee niet waarmaken
Je kan beseffen dat je moeite hebt met het waarmaken van je ideeën. Dit is een teken dat mensen het niet willen of nodig hebben. Je beheert bijvoorbeeld Facebook advertenties voor een landingspagina met een e-mail om te leren over je ideeën. Maar in dit geval wordt er nauwelijks op geklikt. Dat wil zeggen dat mensen niet geïnteresseerd zijn. Je kan andere media testen en hiermee proberen je ideeën te valideren.
Je kan zelfs proberen om het met publiciteit te promoten voordat je het opnieuw op de markt brengt. Zodat je verkoopt voordat je verder gaat met het creëren. Maar als al je pogingen niet zorgen voor een goed resultaat, luister dan naar wat de markt je te zeggen heeft. Er is geen vraag naar je idee in zijn huidige staat. Je kan je ideeën aanpassen of omdraaien, of zelfs beter iets anders gaan doen. Juist de online advertenties zijn zeer betaalbaar en zo voorkom je dat je achter een idee aangaat waar geen markt voor is.
4. Het idee is verwarrend
Kan je jouw ideeën gemakkelijk in een paar zinnen uitleggen aan potentiële klanten en anderen? Zo niet, dan zijn je ideeën waarschijnlijk te verwarrend. Verwarrende ideeën vermijden je om grote klantenkringen te bereiken. Dat komt omdat ze geen verlangen oproepen bij klanten. Hoe kan iemand geïnteresseerd raken in een product of dienst als ze niet begrijpen wat voor problemen ze oplossen? Of wat het eigenlijk precies inhoudt? Als je idee verwarrend is zou je het moeten vereenvoudigen. Je zou een “elevator pitch” moeten creëren. Dit houdt in om in een korte samenvatting snel en eenvoudig een product of dienst en zijn waardevoorstel te beschrijven. Probeer het te testen door het aan anderen uit te leggen. Als dat nog steeds niet werkt, dan is het tijd om het zo te laten. Tijd om verder te gaan en iets anders te doen.
Kies je ideeën
Als ondernemer herken je het wellicht dat je 1000 ideeën hebt, maar je moet niet elk idee aannemen en het gebruiken. Gebruik de bovenstaande tips om te kijken of jouw idee levensvatbaar is. Is het niet levensvatbaar? Dan is het idee wellicht nog niet goed genoeg. Hulp nodig om je kosten te verlagen en tegelijkertijd toch je professionaliteit te waarborgen? Vraag dan vandaag nog een gratis en vrijblijvende offerte op van onze diensten.
Geplaatst op: 20 november 2018