Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Facebook wordt Meta – een geweldig idee of een vreselijk plan?

Je hebt ze ongetwijfeld wel zien voorbijkomen, memes van Mark Zuckenberg en de nieuwe naam voor Facebook, het platform die maar liefst 2,895 miljard maandelijkse actieve gebruikers telt op het moment.

 

De verandering werd donderdag aangekondigd door Facebook’s mede-oprichter en Chief Executive Mark Zuckerberg.

Dit maakt Facebook tot een van de drie grote platforms van het bedrijf – waartoe ook Instagram en WhatsApp behoren – in plaats van het overkoepelende merk te midden van klokkenluider onthullingen en beschuldigingen van autoriteiten.

 

Zit er meer achter, en is dit een poging om Mark buiten schot te zetten van de waslijst aan rechtszaken die spelen, of hebben ze iets geleerd van de grote jongens die het hen hebben voorgedaan?

 

Soms werkt het. Soms ook niet. Deze bedrijven zijn het bewijs dat het alle kanten op kan:

 

Google wordt Alphabet

Als de rebranding van Facebook bekend in de oren klinkt, komt dat omdat Google in 2015 iets heel gelijkaardigs deed door zijn moederbedrijf Alphabet te vormen.

Google’s publieke beweegreden was om de nadruk te helpen leggen op Google’s niet-zoekende zakelijke belangen, zoals kunstmatige intelligentie, autonome auto’s en durfkapitaalinvesteringen. Maar op dat moment stond Google ook onder verscherpt toezicht van overheidsregulatoren, waaronder anti-trust onderzoeken over bezorgdheid dat de activiteiten van het bedrijf de concurrentie verstikten.

 

KFC: Vergeet het woord ‘Fried’

Kentucky Fried Chicken kortte in 1991 zijn naam op dezelfde manier in tot KFC. Aan de ene kant was het niet veel verandering: Mensen noemden het merk al jaren “KFC”.

Maar leidinggevenden van KFC gaven toe dat ze een gezonder en meer “eigentijds” imago voor het bedrijf wilden cultiveren. Kyle Craig, de toenmalige president van KFC U.S., verwoordde het zo: “Fried is not a contemporary image”.

 

Apple’s kleine, maar opvallende naamsverandering

Toen Apple het tweede woord van de bedrijfsnaam schrapte, Computers (Apple Computers) en hetzelfde jaar de eerste iPhone lanceerde was de koek snel gebakken.

Mede-oprichter Steve Jobs legde toen uit dat Apple verder was geëvolueerd dan alleen maar een computerbedrijf te zijn. De naamsverandering was een weerspiegeling van Apple’s toegenomen aandacht voor zijn andere productlijnen.

 

WWF worstelt met zichzelf

Soms is een rebrand wettelijk verplicht. In 2002 veranderde de Worldwide Wrestling Foundation de naam in World Wrestling Entertainment, na een jarenlange juridische strijd met de natuurbeschermingsgroep World Wildlife Fund.

Ondanks het verlies van die strijd gaf de WWE een positieve draai aan de rebranding, door te zeggen dat de verandering het bedrijf in staat stelde “de nadruk te leggen op de ‘E’ voor entertainment”.

 

Weight Watchers wordt een acroniem

In 2018 veranderde een bedrijf dat eens synoniem was met kilo’s afvallen zijn imago om de veranderende opvattingen over afvallen en gezondheid te weerspiegelen.

Het ledenaantal van Weight Watchers liep halverwege 2010 terug, toen meer mensen besloten dat ze gezonder wilden eten zonder zich specifiek op gewichtsverlies te richten. Dus veranderde het bedrijf van naam als WW International, met als doel meer een lifestyle en wellness merk te worden.

 

Philip Morris gaat in rook op

In 2001 veranderde Philip Morris, de fabrikant achter het iconische sigarettenmerk Marlboro, de naam van zijn moederbedrijf in de Altria Group.

De verandering kwam drie jaar nadat Philip Morris en andere grote tabaksfabrikanten een schikking van $ 200 miljard hadden getroffen met de Amerikaanse regering, over de gezondheidskosten in verband met roken.

 

Hoe het afloopt voor Facebook Inc. zal de tijd ons leren.

 

Aan een re-branding denken wij in ieder geval nog helemaal niet, daarvoor hebben we het veel te druk!

Ben jij wel aan een rebranding bezig, of een uitbreiding naar andere steden hier in Nederland?

Neem dan gerust een kijkje op https://www.addbusiness.nl/locaties om te beginnen plannen.

 

Veel succes, en tot morgen!

 

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 9 november 2021