Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Eindelijk, weer zwemmen

Afgelopen woensdagochtend 7:00. De wekker gaat. Net als altijd. Daar waar ik normaal naar de badkamer strompel met mijn slaaphoofd en daarna begin met het schrijven van een verhaaltje begint het ochtendritueel deze ochtend anders.

 

Sinds weet ik veel hoelang is het weer mogelijk om mijn ochtenden te beginnen met een uurtje zwemmen. Manmanman, je weet niet hoe ik hier naar uitgezien heb.

 

Het is dus nu een kwestie van helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen tot het weer mogelijk is om 3 km te zwemmen in een uurtje. Dit gaat mij echt weken trainen kosten. Net voor de zomer weer helemaal in shape.

 

Ik heb het zwemmen wel eens vergeleken met debiteuren beheer. Iets wat ik het meest verschrikkelijke onderdeel vind in mijn bedrijf: Schooien om centen die je eigenlijk al hebt verdiend. Omdat mijn bedrijf zoveel klanten heeft is het ook een onderdeel dat meer tijd is gaan kosten.

 

Dat hele model heb ik dan wel geautomatiseerd maar het is bij sommige klanten toch een aanloopje nemen om te zorgen dat ze in shape komen met de betaaltermijn. Dan duurt het bij mij misschien enkele weken om weer helemaal in vorm te komen. Bij sommige debiteuren kan dit wel maanden of nog langer duren.

 

In die tijd blijft het ploeteren en moet er veel energie in gestopt worden om er voor te zorgen dat het gewenste resultaat er komt. Het belangrijkste in beide gevallen is het toepassen van techniek en discipline.

 

Opstaan: Zeker als het s’morgens nog donker en koud is. In deze tijd van het jaar gaat het een stuk beter.

Om te starten met het nabellen van debiteuren moet ik mij echt zetten. Ik merk dat ik het ook steeds uitstel in de loop van de dag dat ik het moet gaan doen. Dat is niet handig want dat geautomatiseerde systeem duwt de openstaande facturen zo door naar het incassobureau. Er komen dan een hoop extra kosten bij en dat kan niet de bedoeling zijn.

 

Opwarmen: Voordat ik het water aanraak moeten mijn spieren wel enigszins opgewarmd zijn. Eenmaal over het dooie punt heen dan maar eens door het overzicht van debiteuren heen. Wie moet ik bellen wie heb ik al zo vaak gebeld en van wie moeten we afscheid gaan nemen.

 

Inzwemmen: De eerste paar baantjes rustig aan verder opwarmen. Ook de eerste debiteuren bellen, of tegenwoordig maar ik ook veel gebruik van Whatsapp, is altijd een mentale strijd.

 

Daar gaat ie dan: Als de boel lekker opgewarmd is en ik het juiste ritme te pakken heb dan gaat het goed, kan lijkt het alsof je de wereld aan kan. Ook met de debiteuren benaderen gaat het op een gegeven moment best lekker. OK, sommigen zijn niet meer te bereiken maar de meeste zien het probleem wel in en zijn blij dat je belt.

 

Nog even doorzetten: Er komt een punt dat het niet meer lekker gaat. Soms kramp of verzuring. Zeker als veel debiteuren stelselmatig niet bereikbaar zijn moet de dienstverlening worden beëindigd. Het is niet anders. We kunnen geen diensten blijven leveren en dus  facturen blijven sturen die niet betaald worden.

 

Eindelijk is het einde in zicht: Nog even een stukje uitzwemmen en het zit er weer op voor vandaag. Nagenoeg alle debiteuren heb ik doorgaan gesproken of een bericht van ontvangen.

 

Je hebt altijd van die mensen die het weer net even anders willen doen. Lekker op het gemakje in de snelle baan of van die mensen die ineens achteruit gaan zwemmen en geen goed gevoel voor richting hebben of toch ineens nog even een paar baantje vlinderslag mee pakken. Als je niet weet hoe dit gaat…het veroorzaakt in ieder geval heel veel golven.

 

Dit zie ik dan maar als de debiteuren die er echt geen zin meer in hebben en waar afscheid van moet worden genomen.

 

Het doorsturen naar een incassobureau doen we niet graag. Er komen veel kosten bij en daar heeft niemand iets aan, ja het incassobureau zelf .Sinds deze week hebben we hier iets op gevonden. We hebben het debiteuren systeem gekoppeld aan contractbeheer en aan MyADD. Op het moment dat een factuur te lang openstaat, enkele maanden, dan blokkeert alles.

 

Op deze manier lopen de kosten niet op en bij het testen hiervan bleek dat nu de communicatie van de andere kant kwam. De debiteur ging bellen. Dat is een iets aangenamer gesprek.

 

Zo kunnen wij meer tijd stoppen in ondernemen plaats van achter onze centen aan lopen waardoor de prijzen gelijk kunnen blijven.

 

Wil jij ook zwemmen in ondernemerschap en dus alle vrijheid hebben om jouw business uit te bouwen zonder vaste en dure contracten. Starten met een service kantoor of een virtueel kantoor om je bedrijf te vestigen in 1 van onze gebouwen.

 

Neem bijvoorbeeld onze locatie in Apeldoorn: https://www.addbusinesspoint.nl/apeldoorn

 

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 25 mei 2021