Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Dropshipping

Steeds meer mensen starten met dropshipping. Ze maken een goede start door bij mijn bedrijf een servicekantoor of virtueel kantoor af te nemen.

 

Maar toch blijken ze op termijn niet succesvol te zijn. Ik heb een aantal van deze mensen gesproken om te luisteren waar het mis gaat.

 

De conclusie is eenvoudig: Stuk voor stuk denken ze voor het snelle geld te kunnen gaan. Zo werkt het dropshippen dan ook weer niet. Vaak zijn de marges klein.

 

Maar wat is dropshipping nu eigenlijk?

 

Dropshipping is eigenlijk niets anders dan een model voor het afhandelen van bestellingen waarbij je geen voorraden aan houdt.

 

Je verkoop dus de handel van een ander. Jij zorgt voor de commerciële voorkant en het incasseren van de euries of welke valuta dan ook.

 

De externe leverancier zorgt voor de verzending naar de eindklant.

 

Het lijkt dan ook ontzettend makkelijk. Je bedenkt een product waar de markt op zit te wachten en verkoopt het op een manier waarvan jij denkt dat dit de juiste wijze is voor dit product.

 

Als je handig bent maak je er een eigen merk van zodat ze niet bij je concurrent kunnen gaan shoppen om alle prijzen te gaan vergelijken.

 

Als je steeds nieuwe producten onder dit merk weg kan zetten dan bouw je ook iets op. Zeker als je steeds in dezelfde business blijft werken.

 

Je maakt dan ook nog eigen foto’s van het product zodat ook deze niet eenvoudig zijn te achterhalen en dus ook weer op prijs zijn te vergelijken.

 

Meestal lukt het niet om een exclusieve deal met de leverancier te krijgen. Hij heeft al zoveel dropshippers zien gaan en komen. Dat zal hij niet snel doen.

 

Met simpele geautomatiseerde systemen kan je zo zorgen dat de bestellingen volledig geautomatiseerd worden afgewikkeld.

 

Maar wat nu als je een product hebt gekozen waar de markt helemaal niet op zit te wachten?

 

Ok, je hebt weliswaar geen investeringen gedaan in de producten maar je hebt je wel groen en geel betaald aan allerlei ADS.

 

En de marges zijn al klein. Het grootste deel van je marge gaat naar je leverancier.

 

En als je dan ook geen goed retourbeleid hebt kan het hard gaan. De verkeerde kant op dus. Soms heb je hier helemaal geen invloed op.

 

Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van het product. Als die slecht is krijg jij je handel keer op keer retour. Daar gaat je winstmarge.

 

Daar komt bij dat jij je klantenservice ook op orde moet hebben. Anders gaat er veel te veel tijd verloren in de communicatie tussen je klant en je leverancier om aan de garantiebepalingen te kunnen voldoen als je die hebt afgesproken.

 

Ik denk dat dropshipping geen doel op zich moet zijn maar een middel om low profile marktonderzoek te doen om uiteindelijk je eigen product op de markt te zetten.

 

Op deze manier zet je de nadelen van dropshipping om in voordelen. Het kost je op deze manier wel veel meer voorbereidingstijd maar zie het maar als leergeld voor je uiteindelijke doel.

 

Met deze dropship producten kun je ook een bredere markt inzetten dan dat je misschien in de eerste instantie voor ogen had.

 

Verzendkosten zijn ook altijd een dingetje bij dropshipping. Veel handel komt uit China en hiervandaan zijn de verzendkosten juist flink gestegen. Hou ook rekening met de invoerkosten.

 

Je klant koopt bij jou, een Nederlands bedrijf. Als je klant aan de deur ook nog wordt geconfronteerd met invoerkosten dan levert dit geen goede reviews op.

 

Ook zag in mensen aan de slag gaan met producten die niet geschikt zijn voor dropshipping. Denk hierbij aan grote, zware of breekbare producten maar ook kostbaarheden of juist producten die speciaal vervoer nodig hebben. Denk hierbij aan gekoelde producten of producten gevoelig voor licht.

 

Hoe unieker het product hoe beter het te verkopen is. Niemand anders heeft het, behalve jij.

 

Mijn bedrijf kan ervoor zorgen dat jouw klantenservice goed functioneert.

 

Vragen over je producten in het salesproces kunnen we beantwoorden per telefoon, e-mail of chat.

 

In het aftersales proces kunnen we snel het contact leggen tussen jouw klant en je leverancier om zodoende snel de garantiekwestie af te wikkelen zonder dat het je veel extra geld kost.

 

Wil jij je klantenservice ook goed ingeregeld hebben, vraag dan een offerte aan via https://www.flex4medics.nl/offerte en kies dan voor de optie telefoonbeantwoording.

 

Zo drop je je volledige klantencontact bij ons!

 

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 9 april 2021