Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Vanity Publishing

Als je een nieuwe auteur bent, pas dan op voor ijdelheidsuitgeverijen die je een one-stop oplossing bieden om je boek uit te geven.

Wees ook even op je hoede voor bedrijven die je ontdekt en die veel praten over het uitgeven van je boek.

Maar ze zeggen bijna niets over hoeveel het zal kosten of hoe ze je zullen helpen je boek op de markt te brengen en te verkopen.

Er zijn tegenwoordig vele soorten uitgeversmogelijkheden. Maar er is een aanzienlijk verschil tussen vanity press en zelf-publicatie.

Vanity Press

Een “vanity press” gebruikt het uitgeversmodel waarbij ze auteurs geld aanrekenen om hun boek uit te geven (hetzij in de vorm van geld, hetzij in de vorm van boekrechten), vaak met onvervulde verwachtingen en een lage kwaliteit van uitgeversdiensten.

Terwijl een traditionele uitgever auteurs betaalt voor het recht hun werk te publiceren, rekent een vanity press woekertarieven in ruil voor een ondermaats eindproduct dat waarschijnlijk niet zal verkopen. 

Hier is even een scenario om het wat te verduidelijken: 

Je hebt je boekmanuscript af en nu is het tijd om te publiceren. 

Je legt je manuscript voor aan redacties, en de afwijzingen druppelen binnen.

Net als je de hoop begint te verliezen, neemt een “uitgeverij” (lees: ijdelheidsuitgeverij) contact met je op en zegt dat ze geïnteresseerd zijn in je boek, op een soortgelijke manier als een traditionele uitgeverij je zou benaderen.

Je bent dolgelukkig met het nieuws dat je manuscript door de zogenaamde uitgeverij is aanvaard. 

Terwijl je het proces begint om de rechten op je boek over te dragen, zegt de ijdele uitgever dat je een bedrag zult moeten betalen om de productiekosten te dekken (zoals redactie, en omslagontwerp). Ze verzekeren je dat ze alles zullen afhandelen, en dat je boek door top vakmensen geproduceerd zal worden, peer-reviewed, met kwaliteitscontrole. 

Je stemt toe en overhandigt het geld – een kleine prijs voor het succes van je boek, en om je droom om een gepubliceerd auteur te zijn gerealiseerd te zien, toch? 

Behalve dat, als je je geld eenmaal aan de uitgever gegeven hebt, de communicatie plotseling schaars wordt, en je maar weinig inzicht krijgt in het publicatieproces en de creatieve richting van je boek. 

Als je eindelijk je fysieke boek krijgt, schaam je je voor de typefouten, en het ondermaatse omslagontwerp.

Het wordt duidelijk dat je boek niet zorgvuldig geredigeerd, opgemaakt, of ontworpen is met de kwaliteit die de ijdelheidsuitgever beloofde. 

Het wordt ook duidelijk dat de ijdelheidsuitgeverij niet selectief is met welke boeken ze uitgeeft, zolang jij, de auteur, de prijs maar kunt betalen.

Je weet dat het geld dat je aan de ijdelheidspers gaf meer dan genoeg was om de productie van boeken van hoge kwaliteit te betalen. 

En als klap op de vuurpijl kun je je boek zelfs niet meer opnieuw uitgeven bij een andere uitgever, of op eigen houtje via zelfpublicatie, want de ijdelheid uitgeverij bezit nu de publicatierechten van je boek. 

Dat, mijn vriend, is een uitstekend voorbeeld van een ijdelheid-uitgeverij-ervaring, en helaas een die veel aspirant auteurs maar al te goed kennen …

Gelukkig zijn er andere manieren om je boek uit te geven heb ik inmiddels ontdekt. Een uitgever die wel zorgt dat je hoog gaat scoren in de managementboeken top 50. Eentje die ook durft te zeggen als het niet goed is.

Zo is het met je normale business ook niet anders. Allemaal meepraters om je heen. Ken je dat? Ik wel in ieder geval. Jaren last van gehad. Het is een hele kunst om mensen om je heen te vinden die ook eens beetje tegengas durven te geven op inhoud. Niet dat slappe ouwe wijven geklets, maar dóór vragen, nog meer stomme vragen durven te stellen en nog vaker je een zucht laten geven. Doorgaan tot de essentie van jouw business.

Dat krijg je er zomaar bij als je klant bent bij ADD::Flex4you. We noemen dat Business talk. Even een uurtje van ondernemer tot ondernemer kletsen en weer door. We hebben een heel team van mensen die je met specifieke vraagstukken op weg kunnen helpen. Helemaal gratis als je klant bent.

Zo zit er ook iemand tussen die je helemaal op weg kan helpen met het uitgeven van jouw boek.

Ben je nog geen klant dan is het servicekantoor of virtueel kantoor voor je bedrijf een mooi begin: https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/.

Zo zijn er nog een heleboel voordeel om klant te zijn bij ADD::Flex4you. Die licht ik je graag toe in een goed gesprek …helemaal gratis.

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 14 maart 2022